KARS'TA GEZİLECEK YERLER

24 Ocak Perşembe
Saat 6 gibi kalkıp yanımızda olan yiyeceklerle hızlı bir kahvaltı yapıp kiraladığımız arabayla saat 7 gibi yola koyulduk. İlk durağımız Sarıkamış Şehitliği idi. Yaklaşık 30-40 dakika uzaklıkta olan şehitliği ziyaret ettikten sonra Sarıkamış kayak merkezine gidiyoruz. Ancak Adanalılar olarak çok da kayak yapmaya hevesli değiliz sadece bir göz atıp sıcak bir şeyler içmek istiyoruz. Hedeflerimizi tamamladıktan sonra istikamet Ani Harabeleri!

Yalnız Ani’yi anlatmadan şunu söylemeliyim, Kars’ta Sarıkamış, Ani ve Çıldır’a aynı anda gitmek için Kars Merkez’e geri dönüp oradan devam etmeniz gerekiyor. Mesela biz Sarıkamış’tan Ani’ye gitmek için tekrar merkeze dönmek zorunda kaldık. Ancak yolların çok tenha olması ve biz gelmeden önce karların temizlenmesi nedeniyle çok rahat bir yolculuk yaptığımızı söylemeliyim.

Ani Harabeleri

Sarıkamış’tan buraya gelmek…. Saat sürdü.
Açıkçası burası Kars’a gelindiğinde gidilmesini en çok tavsiye edeceğim yerler listesinde o yüzden kaç saat sürdüğü hiç önemli değil. Girişi 10 TL.
Pakraduni Hanedanlığı'nda Ermeni hükümdarlara başkentlik yapmış. Selçuklu Ermeni Osmanlı gibi birçok devletin etkisinde kalmış ve UNESCO Dünya Mirası Geçici Listesi'ne girmiş. Büyükçe bir alana yayıldığı için de yürüyerek geziyorsunuz. Manzarası gerçekten inanılmaz güzel, tam bir tepenin üstüne kurulmuş ve Ermenistan sınırında olduğu için gözetleme kulelerini görebiliyorsunuz.

Çıldır Gölü
Ani’den sonraki durağımız Çıldır Gölü oluyor. Göl’ün kenarında Kütük Ev diye bir tesis var. Orada çay kahve- yemek olayını halledebilirsiniz ancak Kars’ta neler yenir yazıma bakıp daha geleneksel ve farklı restoranlar hakkında bilgi edinebilirsiniz. Çıldır Gölü’nün yüzeyi bu aylarda 20-30 cm donuyormuş, üstünde kar olmayan yerleri çok kaygan o yüzden buralarda yürürken dikkat edin. Eğer ben o kadar yürümek istemiyorum diyorsanız atların çektiği kızaklar var bu da sizin seçiminize kalmış. Göl’ün üstünde penguen dansı furyasına da katılarak komik bir video çekebilir veya bizim gibi şanslıysanız kızakların orada çalışanların spontane bir şekilde Kafkas dansına denk gelebilirsiniz.

Kars Merkez
Saat 7 gibi başladığımız merkez dışı yolculuğumuzun sonuna geliyoruz ve öğle yemeği için Kars Merkez’e geliyoruz. Hanımeli Restorant’a oturuyoruz. Ayrıntılı bilgiyi şu yazımda bulabilirsiniz:
Güzelce yemeğimizi yedikten sonra şehir merkezinde dolaşmaya çıkıyoruz. Merkezde gezip görülecek yerler birbirine çok yakın o yüzden 1-2 saat içinde yürüyerek bitirebilirsiniz. Bizim gittiğimiz gün hava biraz sisliydi o yüzden Kars Kalesi'ne çıkmadık. Ancak Kale'nin bulunduğu yerin hemen aşağısında Ebu'l Hasan Harakani Türbesi ve Havariler Kilisesi var. Orada türbeyi ziyaret edip panoromik olarak çok güzel görünen bu manzarayı fotoğraflayabilirsiniz.

Kars'ın tarihi yerlerinin bu kadar fazla ve çeşitli olması beni çok etkiledi. Tanıştığım herkese şehrinize bayıldım diyordum ancak buranın yerlisi buna katılmıyor. Sokakların pis olduğundan, kaçak elektrik kullananlardan ve altyapıdan şikayetçiler. Bunun üstüne de Kars'taki Rus etkisinin yadsınamayacağından bahsediyorlar. Ruslar merkezi bir Avrupa şehri olarak tasarlamış, peynir yapımını, şehirciliği Kars halkına öğretmiş. Hatta o zamandan kalma Rus asıllı ailelere Malakan deniliyor. Tabi ben bu şehrin yerlisi olmadığım için içinde neler olup bitiyor bir yorum yapamam ama Kars'a aşık olarak döndüğümü söylemeliyim.
Küçük bir not: Şehir dışına biraz çıktığınızda dağlara dikkatle bakın belki siz de bizim gibi onlarca tilki görebilirsiniz :)