BÜYÜK USTA HAYAO MİYAZAKİ

5 Ocak 1941 yılında doğmuş olan bu Ustamız ( bu arada 5 Ocak Adana'nın kurtuluşudur ) hayallerinin peşinden gidip kısa zamanda çok yol kat etmiş bir kişiliktir. Uzun zaman listelerden adını sildirmemiş, dünyanın en etkileyici insanları arasında yer alan bir animatördür.
Kısaca özet geçmek istersek, Miyazaki Usta; anime çizeri, yazarı, yapmıcısı ve yönetmenidir. Meslektaşlarından ayrılan en büyük özelliği ise eserlerinin büyük çoğunluğunu kendi eli ile çizmesidir. Bunun yanında animelerine baktığınızda Japonya hakkında bir şeyler öğrenebilirsiniz. Yaptığı animelerin birkaçında kullandığı mekan kavramı Japonya'da var olan yerlerdir.  Buraya tıklayarak bu yerler hakkında bilgi edinebilirsiniz.  
Yıllar boyu imzasını attığı o muhteşem animelere geçtiğimiz yıl bir yenisini de ekleyerek yapımcılık hayatına veda etti. Bu vedası tüm anime severleri üzmekle birlikte bende onun animelerini yeniden izleme isteği uyandırdı. Tekrar tekrar izleyeyim ki küçükken nasıl büyüdüğümü unutmayayım. Çok iyi hatırlarım belki ilkokula yeni başlamıştım, TRT Çocuk'da bayram zamanı Hayao Miyazaki'nin animelerini verirlerdi. Onları izlemek için bayram ziyaretlerine gitmek istemezdim. Özellikle de Yüreğinin Sesi (Mimi wo Sumaseba)'nın benim için ayrı bir yeri vardı. Hayatıyla ne yapacağını bilememe, belki şu an küçük görünen ama geleceğinin her adımını etkileyecek kararları verme evresini anlatıyordu. Binlerce kere izleyip aynı şekilde de şarkısını ezberlemeye çalışırdım. Sonraları Komşum Totoro, Ruhların Kaçışı, Yürüyen Şato, Prenses Mononoke gibi animeleri kalbimize taht kurmuştur. Kendisi hep tanışmak istediğim kişilerdendir. Ünlüleriniz sizin olsun ben hayal gücü olan biriyle tanışmak istiyorum.
Geçenlerde şöyle bir söyleşilerine bakayım dedim ve şu videoyu buldum. Hoşuma giden birkaç yeri de sizinle paylaşmak istedim.
 Kendisine Uzakdoğu'nun Disney'i deniyor. Lakin ustamız bu lakapla anılmaktan hoşlanmadığını bildiriyor ve Disney'in çok büyük bir sektör olduğunu ama onun bir yapımcı olduğunu ve kendisinin de yönetmen olduğunu, iki farklı alanın karıştırılmaması gerektiğinden bahsediyor. Aynı zamanda çocuklara yönelik yaptığı animelerde çocukları sevip sevmediği sorulunca ''Çocukları çok seviyorum. Onları gözlemleyip izleyerek yüz ifadelerinden bile birçok şey öğrenebilirsiniz diyor.'' Bu ifadesi bana çocukluğunu özlediğini düşündürüyor.
Miyazaki'nin son animesi olan ''Rüzgar Yükseliyor''un da çok kaliteli bir anime olduğunu söylemeden geçemeyeceğim. Zira babamın anime veya çizgi filme çok bir merakı yoktur. Ama Hayao Miyazaki'nin yeni animesi çıktığını söylediğimde göz açıp kapayıncaya kadar bu animeyi bulmuş, bilgisayara indirmiş ve benimle beraber izlemeye başlamıştı. Bu animenin konusu uçaklardı ve Miyazaki'nin abisinin bir uçak fabrikasında çalışmasından dolayı son animesini bu konu üzerine kurduğunu düşünüyorum. 

Emeklilik haberinin hala etkisindeyken ve bir taraftan da amaçsız ve bencilce Miyazaki'ye kızarken niye emekli olduğunu açıklayan bu video ile karşılaştım.
Sonra da Miyazaki'nin yaşlandığını ve bu konuda da haklı olduğu kanısına vardım. Yaşının ilerlemesiyle koşullar çalışmasına izin veremeyecek duruma geliyor. Her ne kadar üzülsek de kendisine üzerimde etki bırakan bu güzel animeleri yaptığı için teşekkür etmek istiyorum.
Yazımın sonunda eklemek istediğim küçük bir ayrıntı var. Hayao Miyazaki'nin sahip olduğu Studio Ghibli'nin kapanacağı dedikoduları dolaşıyor. Önce yokk artık olmaz öyle şey dediğim bu dedikodulara sonradan Hayao Miyazaki ve Ghibli hakkında yapılan belgeseli izledikten sonra hak verdim. Şu an stüdyonun başındaki görevlinin sadece bir temizleme demesine rağmer maalesef her güzel şeyin sonu var. Bir devrin de bittiği bir yer vardır.


























''Stüdyo'nun geleceği hakkında endişeli değil misiniz?''

''Gelecek belli, paramparça olacak.''

''Bunu şimdiden görebiliyorum.''

''Endişelenmenin ne anlamı var?''

''Bu kaçınılmaz.''

 ''Ghibli uçaktan aldığım rastgele bir isim. ''

 ''Sadece bir isim. ''
                                                                                                             
 ''Ne güzel.''

Ghibli ismi, arapça sirocco (Akdeniz rüzgarı) kelimesinden gelmektedir. İtalyanlar İkinci Dünya Savaşı'nda Sahra Çölü'nde kullandıkları keşif uçaklarına bu adı vermişlerdir. Hayao Miyazaki'nin uçaklara olan büyük ilgisi bilinmektedir ve stüdyonun anime endüstrisinde yeni bir rüzgar estirmesini umarak bu ismi koymuştur.

Yorumlar

Popüler Yayınlar